Dan före dan

Hello!
I morgon får man doppa i grytan! På tal om det så sitter jag just nu och är barnvakt åt skinkan som kokar för fullt. Vet inte riktigt vad pappa tänkte på när han sätte på den för vi hade massa hemliga ärenden att utföra på förmiddagen och nu kan vi inte lämna julskinkan ensam direkt..

Jag var helt slut igår när vi kom hem. Det gick bra och vi kunde stryka allt på vår lista som skulle fixas. Ganska lugnt på förmiddagen men sen sa det bara PANG så var det fullt med folk överallt. Värst var att ta sig ut på motorvägen ifrån IKEA-området när vi skulle hem. Det är inte många som visar hänsyn i trafiken och det här med högerregeln och väjningsplikt verkar inte existera kring rusningstrafik. Nu vet jag i alla fall var mitt hetsiga temperament i samband med bilkörning kommer ifrån, - min mor. Jisses vilket humör!

Lovade ju receptet på pepparkakspralinerna. Här kommer det:

PEPPARKASPRALINER (ca 15 st)

75 g pepparkakor (ca 12st)
100 g mandelmassa
3 msk mjukt smör
1 msk konjak (Jag tog likör 43, funkade lika bra)

Garnering:
200 g vit choklad
1 krossad pepparkaka

1. Krossa pepparkakorna i en mortel.
2. Riv mandelmassan. Blanda den med pepparkakorna, smör och konjak alt. likör.
3. Rulla runda bollar och lägg på bakpapper.
4. Hacka chokladen. Smält den över vattenbad. Doppa bollarna i chokladen. Strö över lite krossad pepparkaka. Låt stelna. Förvara pralinerna i rumstemperatur eller svalt.

Testa dem, supergoda!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0